Preskočiť na hlavný obsah
Vitajte na stránke Farnosti Oščadnica Vitajte na stránke Farnosti Oščadnica
  1. Domov
  2. Patrocinium

Patrocinium

Slávnosť Nanebovzatia Panny Márie (15. augusta) je posledným prikázaným mariánskym sviatkom liturgického roka. V advente, hneď na začiatku cirkevného roka (8. decembra), slávime Nepoškvrnené počatie, vo Vianočnej oktáve na slávnosť Bohorodičky (1. januára), ústredný bod mariánskej úcty – Božie materstvo i ustavičné panenstvo Panny Márie.

Takto v priebehu liturgického roka majú veriaci možnosť rozjímať o štyroch mariánskych tajomstvách viery, ktoré Matka Cirkev predkladá svojim deťom ako dogmy viery a ktoré má každý kresťan–katolík s pokorou a poslušnosťou prijať a zvnútorniť do osobného života viery.

Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia

Lukáš 1,46-56

Katolícka cirkev učí teda o Márii štyri pravdy viery:

Práve toto mariánske tajomstvo viery – Nanebovzatie (15. augusta) je dôležité pre našu farnosť.

Ako a kedy vznikol tento sviatok?

Korene má v starej apoštolskej tradícii, podľa ktorej sa Mária po Turícach živo zúčastňovala na živote prvej kresťanskej komunity v Jeruzaleme. Podľa Pánovho želania žila roky svojej staroby pod ochranou apoštola sv. Jána. Ježišovo želanie na kríži, keď odovzdal Máriu Jánovi za matku a Jána svojej matke za syna, má univerzálny význam pre celé dejiny Cirkvi. Mária sa stala našou Matkou a my v Jánovi jej synmi.

No, pre Máriu a Jána malo toto Ježišovo želanie aj celkom osobný význam. Apoštol Ján prijal úlohu starať sa o Ježišovu matku ako o svoju vlastnú matku. I preto viacerí cirkevní otcovia považovali za miesto konca Máriinej životnej púte Efez, mesto v Malej Ázii na pobreží Egejského mora v dnešnom Turecku. Preto sa maloázijský Efez stal už od prvých kresťanských storočí miestom živej mariánskej úcty. Bola taká mocná, že dokázala celkom premôcť a potlačiť pohanský kult bohyne plodnosti – Artemidy, ktorou bol Efez, vtedy miliónové veľkomesto, preslávený v celej vtedajšej Rímskej ríši. Tento kult sprevádzali masové sexuálne orgie ako prejav „vzývania“ bohyne Artemis. O to väčšmi potom vychádza na povrch ten úžasný paradox, že práve v tomto meste bola neskôr tak živo uctievaná tá, ktorú si ctíme ako Nepoškvrnenú a prečistú Pannu.
 
Už na prelome 4. a 5. storočia stála v Efeze nádherná mariánska bazilika, ktorá bola cieľom putovania mnohých starovekých kresťanov. Zastavovalo sa tam aj veľa pútnikov smerujúcich do Svätej zeme. Zvlášť si uctievali „domček Panny Márie“, v ktorom podľa tradície Mária prežila posledné roky svojho života. A hoci z pohľadu historikov sa zdá pravdepodobnejšie, že Mária skončila svoju pozemskú púť v Jeruzaleme, predsa je Efez v kresťanskej tradícii dodnes vnímaný ako mariánske mesto, ako miesto Máriinho nanebovzatia.
 
Preto sa práve tam konal ekumenický snem v roku 431, na ktorom bola slávnostne potvrdená pravda viery, že Mária je Bohorodička. Do tohto obdobia spadajú i korene sviatku Nanebovzatia Panny Márie. Slávil sa ako najväčší mariánsky sviatok tak na Východe, ako aj na Západe. Byzantský cisár Mauritius (588 – 602) ho ustanovil za štátny sviatok v celej svojej ríši na 15. augusta, aby tak zatienil starú orientálnu slávnosť vinobrania, ktorá si uchovávala mnohé pohanské prvky. Vo východnej cirkvi mal sviatok Nanebovzatia názov Usnutie – Skonanie bl. Panny Márie.
 
Západná cirkev ho slávila najskôr v Galii (dnešné Francúzsko) v 7. storočí, a to 18. januára. Aj vo Vizigótskom kráľovstve (dnešné Španielsko) sa slávil už v 7. storočí, ale 16. augusta. V Ríme ustanovil tento sviatok pápež Sergius I. (687 – 701). Zo začiatku mal titul Natale sanctae Mariae (Narodenie Panny Márie pre nebo), ale už rímske sakramentáre Gelasianum a Gregorianum pochádzajúce zo 6. – 8. storočia ho nazývajú Assumptio beatae Mariae Virginis (Nanebovzatie blahoslavenej Márie Panny). Sergius zaviedol aj slávnostnú sviečkovú procesiu ulicami Ríma v predvečer sviatku, ktorá sa slávnostne končila v starobylej bazilike Santa Maria Maggiore. Sviatok sa slávil s takou úctou a slávnostnosťou, že pápež Mikuláš I. ho vo svojich Inštrukciách Bulharom, dáva na úroveň Vianoc, Veľkej Noci a Turíc.

Teologické učenie o nanebovzatí

Ústnu tradíciu viery o nanebovzatí začali čoskoro hlbšie vysvetľovať tak východní, ako aj západní cirkevní otcovia. Gregor, biskup v Tours, už v 6. storočí jasne zdôrazňuje Máriino telesné nanebovzatie. Túto náuku horlivo hlásal i sv. Ján Damascénsky (675 – 749). Odôvodnenie a závery teológov o telesnom nanebovzatí Bohorodičky zhrnul a rozširoval sv. Peter Kanízius (1521 – 1597).

Nepretržitá tradícia viery, ako aj liturgická tradícia a súhlasný postoj biskupov celej Cirkvi, umožnili pápežovi Piovi XII., aby zaviazal všetkých kresťanov vo svedomí prijať vieru v nanebovzatie Panny Márie. Urobil tak 1. novembra 1950 apoštolskou konštitúciou Munificentissimus Deus (Najštedrejší Boh), ktorou vyhlásil dogmu o Nanebovzatí Panny Márie.

V tomto dokumente pápež vysvetlil pojem Nanebovzatie Panny Márie, aby veriaci nemali nejasnosti v chápaní tejto pravdy viery. Pápež vyhlásil: Nepoškvrnená Bohorodička, vždy Panenská Bohorodička Mária, bola po zavŕšení pozemského života s telom i dušou vzatá do nebeskej slávy.

Znamenie nádeje pre veriacich v Krista

Na Márii sa už splnilo to, čo chcel Ježiš pre všetkých svojich veriacich: „Otče, chcem, aby tam, kde som ja, boli so mnou i tí, ktorých si mi dal“ (Jn 17, 24). Preto jej nanebovzatie je pre nás dôvodom nádeje, že aj my tak raz budeme prebývať s Ježišom v jeho slávnom kráľovstve. Túto nádej za nás všetkých krásne vystihol pápež Pavol VI., keď povedal, že Mária je obrazom a potešiteľným dôkazom uskutočnenia vrcholnej nádeje, že budúce oslávenie je šťastným údelom všetkých, ktorých Kristus urobil bratmi a sestrami.

Štefan Novanský

Mater boni consilii, ora pro nobis! Mať dobrej rady!

V kostole k tebe modlíme sa spolu,
nech Boh nás riadi
a plníme i všade jeho vôľu.

Pred každým zlom vždy veď nás
ku kostolu,
k tomuto hradu nado všetky hrady:

nech v našom pevnom, v krásnom hradišti
počúvame i poslúchame radi,
čo so Synkom nám stále radíš ty,

Mať dobrej rady!

Blumentál, 2000 Viliam Turčány